Als Nederlanders aan Kees van der Spek denken, komt al snel de misdaadjournalist in beeld die oplichters opspoort. Binnen de politie roept die naam echter een heel andere associatie op: die van de man die collega’s opspoort die dreigen vast te lopen. Voor zijn inzet op dit gebied ontving die Kees woensdag 3 juni het Blauwe Hart.

Die woensdagmiddag was Kees met een smoes naar Huis ’t Velde in Warnsveld gelokt. Daar wachtte hem een verrassing: collega’s hadden hem namelijk voorgedragen voor deze bijzondere erkenning.
Al jarenlang - eerst tijdens zijn actieve loopbaan bij de politie en later als vrijwilliger - biedt hij steun aan collega’s die worstelen met mentale belasting of ziekte. Zeg maar voor vragen waar geen handboek voor bestaat. ‘Jij helpt leidinggevenden, coacht collega’s en durft onderwerpen bespreekbaar te maken die binnen de politiewereld niet altijd vanzelfsprekend zijn’, zei Steven Walter van stichting Waardering Erkenning Politie (WEP) tegen hem.
Tegenkracht
Kees is een onvermoeibare ambassadeur voor stichting Tegenkracht en het revalidatieprogramma Oncopol. Ook al raakt het leven hem zelf hard, hij blijft staan voor de ander. ‘Jij doet dit werk niet omdat iemand dat vraagt. Ook niet omdat het moet. Maar omdat jij precies weet hoeveel verschil het maakt als iemand naast je staat op moeilijke momenten. Dat doe je zonder poeha’, aldus Steven. ‘Kees, je bent een voorbeeld van wat collegialiteit werkelijk inhoudt.’
Na het opspelden van het Blauwe Hart reageerde Kees nog enigszins verbaasd: ‘Het is mooi om die waardering te horen. Het komt binnen. Dat mensen de moeite hiervoor hebben genomen… Ik ben echt helemaal flabbergasted. De verrassing is heel goed gelukt.’

Willem van Lanschotlaan 1
3941 XV Doorn
Tel: 088-3340050
via Nederlands Veteranen Instituut (NLVI)
E-mail: info@wep.nu